Miljöansvar
Vi tar miljöansvar genom att vår verksamhet bedrivs på ett sådant sätt att jorden och dess naturresurser inte påverkas negativt över tid. Våra produkter och tjänster ska medverka till minskad klimat- och miljöpåverkan samt till ökad resurseffektivitet. Vi informerar, stimulerar och hjälper våra kunder i deras miljöarbete.
Socialt ansvar
Vi strävar i allt vi gör efter att vara en god samhällsmedborgare och tar hänsyn till allas hälsa och välbefinnande oberoende om de är medarbetare, kunder, leverantörer eller andra som berörs av vår verksamhet. Vi ska bidra till att göra kommunerna vi verkar i hållbara och attraktiva för såväl invånare som näringsidkare.
Arbetsgivar- och arbetsmiljöansvar
Vi säkerställer en god arbetsmiljö genom systematiskt arbete inom säkerhet och arbetsmiljö som bygger på delaktighet och ansvar. Vi har ett proaktivt friskvårdsarbete för att motverka ohälsa och våra arbetsplatser ska vara trygga, säkra och fria från alkohol och droger. Vi utbildar, informerar och uppmuntrar våra medarbetare till engagemang, delaktighet och ansvar i vårt hållbarhetsarbete.
Ekonomiskt och affärsetiskt ansvar
Våra finansiella resurser sköts så att företagets framtid säkras samt att företaget lever upp till avkastningskrav och tar ansvar inför våra ägare. Vi ser långsiktigt på investeringar och arbetar kontinuerligt för att effektivisera verksamheten. Våra affärer ska bedrivas affärsetiskt och vi tar avstånd från alla former av korruption.
Leverantörs- och inköpsansvar
Vi informerar leverantörer och samarbetspartners om vår hållbarhetspolicy och ställer relevanta krav inom dess områden. Vi tar social och miljömässig hänsyn och agerar affärsmässigt samt utnyttjar den konkurrens som finns på marknaden. Vi väljer varor och tjänster med rätt funktion och kvalitet, hög säkerhet, adekvat miljöprestanda samt god totalekonomi.
Kund- och kvalitetsansvar
Vi erbjuder hållbara och smarta energilösningar med hög tillgänglighet för våra kunder. Med förståelse för kundernas krav och värderingar höjer vi kvalitén, ökar kundnöjdheten och stärker vårt varumärke samt skapar god lönsamhet och säkrar långsiktig ekonomisk stabilitet. Genom att ständigt förbättra vår verksamhet och våra erbjudanden kan vi bidra till en hållbar framtid.
Våra viktigaste hållbarhetsfrågor
Effektiv energianvändning
Effektiva energisystem är bra för klimatet och samhället. Tillsammans med våra kunder och partners kan vi säkra att energin används optimalt och där den behövs som mest.
Klimatsmart energi
Vår energi är en del av ett effektivt och klimatsmart kretslopp där vi tar tillvara på sådant som annars skulle gå till spillo. Miljötänk genomsyrar hela vår verksamhet och i produktionen av vår fjärrvärme används idag mindre än en procent fossilt bränsle. 2025 ska den och våra transporter vara fossilbränslefria (under ett normalår).
Hållbara investeringar och långsiktig lönsamhet
Vår verksamhet ska drivas på affärsmässig grund och vara långsiktigt lönsam. De investeringar vi gör och de beslut vi tar ska vara väl genomtänkta. Vi gör inte olönsamma affärer och vi tänker långsiktigt.
Attraktiv arbetsgivare och trygg arbetsmiljö
Grunden för en framgångsrik verksamhet är engagerade, motiverade och kompetenta medarbetare. Vi ska erbjuda attraktiva arbetsvillkor, utvecklingsmöjligheter, en trygg och säker arbetsmiljö samt ett bra ledarskap.
Nöjda kunder
Vi lägger stort fokus på att bli ett än mer kundorienterat bolag och våra kunders uppfattning är en viktig framgångsfaktor. Trygga leveranser, produkter och tjänster anpassade till kundens behov, tillgänglighet och bra kundbemötande är grundpelare i vår verksamhet.
Hållbar stadsutveckling
Med vår fjärrvärme, som är en del av den cirkulära ekonomin och ett större kretslopp, bidrar vi till det hållbara samhället. Tillsammans med våra ägarkommuner, byggherrar och kunder är vi med i utbyggnaden av vår region och tar ansvar för att det sker resurseffektivt och med hänsyn till både människor och miljö.
Agenda 2030 och de globala målen
Agenda 2030 med 17 globala mål för hållbar utveckling syftar till att utrota fattigdom och hunger, förverkliga de mänskliga rättigheterna för alla, uppnå jämställdhet och egenmakt för alla kvinnor och flickor samt säkerställa ett varaktigt skydd för planeten och dess naturresurser. De globala målen balanserar de tre dimensionerna av hållbar utveckling: den ekonomiska, den sociala och den miljömässiga.
SFAB har en viktig samhällsfunktion och vi kan med vårt hållbarhetsarbete och vår produkt bidra till att ett flertal av målen kan uppnås. Här är de mål som vi har identifierat som direkt kopplade till vår affärsidé och vårt verksamhet.
Klicka på de mål som är markerade för att se hur vi arbetar med dem.
Verksamhetsstyrning
Vår övergripande verksamhetsstyrning utgår från ägardirektiv och vår affärsplan. Hållbarhetsfrågor utgör en naturlig och integrerad del av hela verksamheten.
Ansvarsfördelning
Företagsledningen har det övergripande ansvaret för hållbarhetsarbetet och målstyrning. Samordning av hållbarhetsarbetet hanteras av marknadsavdelningen.
Ledningssystem, ISO
Vi arbetar efter ett integrerat ledningssystem för arbetsmiljö och miljö. Systemet är certifierat enligt ISO 14001 för miljö och ISO 45001 för arbetsmiljö.
Lagbevakning
För att hålla oss uppdaterade på förändringar i lagar och regelverk inom miljö- och arbetsmiljö använder vi ett digitalt lagbevakningsverktyg samt genomför vartannat år en större lagrevision med hjälp av extern part.
Hållbarhetspolicy
Vår hållbarhetspolicy täcker områdena miljö, socialt ansvar, arbetsmiljö, ekonomi och affärsetik samt leverantörs- och inköpsansvar. Hållbarhetspolicyn ger oss vägledning i hur vi arbetar inom dessa områden och vilka värderingar vi står för.
Uppförandekod för leverantörer
Vi har en uppförandekod för leverantörer som bygger på FN:s Global Compacts principer kring mänskliga rättigheter, arbetsrättsliga frågor, miljö och korruption. Alla våra leverantörer har fått sätta digital signatur på att de mottagit och förstått uppförandekoden.
Händelser och trender i omvärlden 2023
Det händer hela tiden saker i vår omvärld som påverkar såväl oss som våra ägarkommuner och kunder. Genom aktiv omvärldsbevakning säkrar vi att vi kan utvecklas i takt med vår omvärld och möta de förväntningar som ställs på oss.
En orolig omvärld och ökat cyberhot
Oroligheterna i omvärlden har ökat och terrorhotnivån höjdes under året. Även säkerhetshoten mot energibranschen har blivit större och mer allvarliga. Framför allt har cyberattacker ökat och säkerhetsarbetet har blivit allt viktigare.
Bristande tillgång på bränsle och ökade bränslepriser
Rysslands invasion av Ukraina har lett till ett drastiskt minskat utbud av bränslen till fjärrvärmeproduktionen och priserna har skjutit kraftigt i höjden till nivåer vi aldrig sett tidigare. En ökad konkurrens om biobränslen, minskad mängd restmaterial från byggindustrin och hög inflation har drivit upp priserna ytterligare.
Klimatutmaningar och efterfrågan på miljöprodukter
Klimatutmaningarna är ständigt närvarande och kraven på verksamheter att vara miljömedvetna har stärkts. Det gäller såväl oss som våra kunder. Fjärrvärme är ett klimatsmart och resurseffektivt sätt att värma bostäder. Samtidigt har efterfrågan på miljöprodukter såsom till exempel fossilfritt ökat och klimatkompensation ökat.
Digitalisering öppnar för affärsmöjligheter
De senaste årens snabba digitalisering och utvecklingen av digital teknik öppnar upp för nya tjänster och affärsmöjligheter. Under året blev inte minst AI-tekniken uppmärksammad. Vi ser även en ökadefterfrågan från kunder på data och information om såväl sin förbrukning som miljöpåverkan.
Kraftigt minskat bostadsbyggande
Vi verkar i en av landets mest expansiva regioner och i vårt nätområde finns omfattande planer på utbyggnad av såväl bostäder som verksamheter. Samtidigt som behovet av fler bostäder är stort har dock det försämrade ekonomiska läget lett till ett näst intill totalstopp av nybyggnation.
Dialog med intressenter
För att möta omgivningens förväntningar på oss och vårt hållbarhetsarbete är det viktigt att vi har en nära
dialog med våra kunder och intressenter.
Ett exempel är Prisdialogen, ett branschgemensamt initiativ som syftar till att genom en lokal prisdialog bygga kundernas förtroende och ha stabila och förutsägbara priser. Inom ramen för Prisdialogen bjöd vi 2023 in kundrepresentanter från våra största kunder till två samrådsmöten. Utöver detta hade vi t ex återkommande träffar i ett kundforum för att i samverkan med våra kunder ta fram en ny prismodell och under hösten två större kundträffar som alla kunder i kategorin näringsidkare var inbjudna till.